Przekładnia pasowa jest przekładnią cięgnową, gdzie cięgnem jest pas płaski lub pas klinowy, który opasa koła pasowe. W przekładni pasowej, podobnie jak w przekładni zębatej występuje koło czynne oraz koło bierne. Inaczej jednak jak w przekładni zębatej oznacza się przełożenie:
Przełożenie = średnica napędzanego koła pasowego / średnica koła pasowego napędowego
it = D/d Gdzie:
d – średnica skuteczna koła napędzającego
D – średnica skuteczna koła napędzanego
Przykład:
Koło d 100mm napędzane silnikiem 1500RPM
Koło D 400mm
Przełożenie = 100/400 = 0,25
Inaczej można powiedzieć że przełożenie jest 4 do 1
Koło D będzie obracało się z prędkością 4 krotnie niższą niż koło d
Obroty z2 = 1500RPM*0,25 = 375 RPM
Moment obrotowy i moc na kole D będą 4 krotnie większe niż na kole d
Pasy klinowe, koła pasowe i przekładnie pasowe dostępne w sklepie EBMiA.pl – Kliknij i sprawdź ceny!
W przypadku przekładni pasowej, przełożenie jest mniejsze, ponieważ występuje tak zwany poślizg pomiędzy pasem a kołem pasowym, czyli strata mocy, która wynika przede wszystkim ze ślizgającego się pasa. Poślizg zwiększa się wraz ze zużyciem pasa i samego koła pasowego. Łatwo więc wywnioskować, że przekazanie napędu z koła czynnego na koło bierne za pomocą pasa następuje poprzez tarcie i jednocześnie połączenie cierne pomiędzy pasem a kołem czynnym oraz pasem i kołem biernym.
Inaczej niż w przypadku przekładni zębatej, w przekładni pasowej najsłabszą częścią urządzenia jest oczywiście pas. Dlatego wszystkie obliczenia sprowadzają się przede wszystkim do wytrzymałości pasa. Kluczowa jest tutaj wytrzymałość na rozciąganie.
Kalkulator przekładni pasowych
Jest ogromna ilość kalkulatorów do obliczania on-line:
- Przełożeń przekładni pasowych
- Obrotów przekładni
- Przenoszonej mocy
- Długości pasa
- Odległości między środkami kół pasowych
Jednym z kalkulatorów jest kalkulator przekładni pasowych dostępny na stronie EBMIA-Wiedza