Przekładnia pasowa jest przekładnią cięgnową, gdzie cięgnem jest pas płaski lub pas klinowy, który opasa koła pasowe. W przekładni pasowej, podobnie jak w przekładni zębatej występuje koło czynne oraz koło bierne. Inaczej jednak jak w przekładni zębatej oznacza się przełożenie:
it = d2/d1 Gdzie:
d1 – średnica skuteczna koła napędzającego
d2 – średnica skuteczna koła napędzanego
Pasy klinowe, koła pasowe i przekładnie pasowe dostępne w sklepie EBMiA.pl – Kliknij i sprawdź ceny!
W przypadku przekładni pasowej, przełożenie jest mniejsze, ponieważ występuje tak zwany poślizg pomiędzy pasem a kołem pasowym, czyli strata mocy, która wynika przede wszystkim ze ślizgającego się pasa. Poślizg zwiększa się wraz ze zużyciem pasa i samego koła pasowego. Łatwo więc wywnioskować, że przekazanie napędu z koła czynnego na koło bierne za pomocą pasa następuje poprzez tarcie i jednocześnie połączenie cierne pomiędzy pasem a kołem czynnym oraz pasem i kołem biernym.
Inaczej niż w przypadku przekładni zębatej, w przekładni pasowej najsłabszą częścią urządzenia jest oczywiście pas. Dlatego wszystkie obliczenia sprowadzają się przede wszystkim do wytrzymałości pasa. Kluczowa jest tutaj wytrzymałość na rozciąganie.