Przekładnia pasowa składa się z dwóch lub większej ilości kół opasanych
pasem.
- Jest bardzo prosta nie wymaga obudowy, może pracować jako przekładnia
otwarta - Nie wymaga smarowania przez co jest tania w eksploatacji
- Nie wymaga specjalistycznej konserwacji i obsługi
- Może przenosić duże moce na znaczne odległości
- Pasy klinowe po zużyciu podlegają szybkiej i łatwej wymianie bez
kosztownego i długotrwałego unieruchomienia maszyny - W przekładniach z pasami klinowymi przełożenie może być łatwo
zmieniane za pomocą doboru kół pasowych o odpowiedniej średnicy - Przekładnie pasowe zapewniają spokojną i płynną pracę, bez szarpnięć.
- Ogromną zaletą przekładni pasowych jest zdolność do tłumienia drgań
przez łagodzenie gwałtownych zmian obciążenia dzięki elastycznym,
podatnym materiałom służącym do budowy pasów. - Kolejną zaletą jest poślizg pasa w czasie krótkotrwałych przeciążeń.
Zabezpiecza to inne mechanizmy napędu przed nadmiernym obciążeniem i
chroni przed ich uszkodzeniem. - Przekładnie nie są wrażliwe na niewielkie nierównoległości wzajemnego
położenia osi wałów gdyż pas niweluje różnice ustawienia. - Napędy pasowe umożliwiają przenoszenie mocy między wałami, których
osie są równoległe, prostopadłe lub zwichrowane względem sienie.
Możliwe jest także rozdzielenie mocy pomiędzy kilkoma wałami
jednocześnie lub zmianę kierunku obrotów wałów