Istnieje wiele przyczyn uszkodzenia lub nawet zniszczenia pasów w przekładniach pasowych. Niektóre pasy, z niektórych materiałów są odporne na rozciąganie, nie są jednak odporne na pracę w trudnym środowisku. Inne ulegają trwałym odkształceniom, jeszcze inne nie posiadają odpowiednich parametrów tarcia. Dlatego w celu wydłużenia żywotności pasa w przekładni i wyeliminowaniu jego zbytniej rozciągliwości, stosuje się specjalistyczne napinacze i naciągacze.
Pasy klinowe dostępne w sklepie EBMiA.pl – Kliknij i sprawdź ceny!
Kolejnym powodem niszczenia pasów jest utrata przez nie odpowiedniej wytrzymałości, głównie spowodowana starzeniem się materiału ( szczególnie częste w przypadku gumy czy też tworzyw), lub pęknięciami i mikrouszkodzeniami (dotyczy każdego typu pasa). Niektóre typy pasów nie są odporne na zmiany obciążenia, inne na skręcanie. Gumy są mało odporne na wysokie temperatury, pracę w kwasach lub zasadach, ale bardzo odporne na pracę w pyle i zanieczyszczeniu. Odpowiedni dobór pasa jest kluczowy w prawidłowym działaniu przekładni pasowej. Niewłaściwy dobór pasa spowoduje nieprawidłowe działanie przekładni pasowej.