Przekrój pasa klinowego ma kształt trapezu lub też figury trapezoidalnej. Głównym elementem budowy pasa klinowego jest warstwa gumy (1) z zatopionym stalowym kordem (2). Te dwa elementy tworzą szkielet pasa klinowego zapewniający odpowiednią odporność na rozciąganie i wytrzymałość.Kolejnym głównym elementem z którego zbudowany jest pas klinowy to osnowa (3) zrobiona najczęściej z różnych materiałów zwiększających tarcie i poprawiających wytrzymałość mechaniczną na uszkodzenia pasa. Klinowa budowa pasa wypełnia całą przestrzeń klinową pasa w kole pasowym.
Pasy klinowe dostępne w sklepie EBMiA.pl – Kliknij i sprawdź ceny!
Dzięki temu zastosowaniu możliwe jest wykorzystanie kilku pasów jednocześnie na przekładni, które obłożone są na kilku rowkach pasowych w kole pasowym. Zastosowanie tego typu pozwala na uniknięcie awarii, która spowodowana jest zerwaniem się jednego pasa. Obecnie bardzo dużą popularnością cieszą się tak zwane przekładnie do pasów wieloklinowych, gdzie na pasie kliny ustawione są prostopadle do osi pasa i jednocześnie pełnią rolę zębów, umieszczanych na kole pasowym, wielorowkowym.
Zaletą przekładni pasowej z kołami pasowymi klinowymi jest przede wszystkim bardzo solidna i zwarta konstrukcja, a także duża wytrzymałość pasów. Jednocześnie praca przekładni jest bardzo cicha, rzadko występuje zjawisko ślizgania się pasa lub pękania. Dodatkowo w przekładniach z pasami klinowymi możliwe jest przenoszenie zdecydowanie większych obciążeń. Nie zmienia to jednak faktu, że w przekładniach pasowych klinowych, konieczny jest regularny przegląd pasów oraz ich wymiana.