Rozróżniamy następujące rodzaje pasów napędowych
- Pasy płaskie
- Pasy klinowe
- Pasy zespolone
- Pasy wieloklinowe (wielorowkowe)
- Pasy zębate
- Pasy okrągłe
- Pasy specjalne
Pasy płaskie
Pasy płaskie składają się z trzech warstw . Dolna warstwa stanowi materiał o
wysokim współczynniku ciernym. Współpracuje ona z kołami napędowymi
Środkowa warstwa wykonywana jest z linek nylonowy, stalowych lub z taśmy
poliamidowej lub nylonowej. Jest to warstwa konstrukcyjna, odporna na
rozciąganie.
Wierzchnia warstwa pasa – pokrywająca chroni pas przed
wpływem czynników
atmosferycznych
Pasy klinowe
Pasy klinowe posiadają w przekroju
kształt trapezu. Kształt ten zapewnia
dużą wartość siły tarcia przy niewielkim
napięciu wstępnym pasa. Zapewnia też
dobrą współprace z kołami pasowymi o
średnicy rzędu 40-80mm ze względu na
wymagany niewielki kąt opasania.
Obecnie wykonuje się dwa rodzaje konstrukcji pasów klinowych
- Okryte – pasy owinięte włókniną przenoszącą duże obciążenia i zapewniającą dużą sztywność poprzeczną
- Ze ściętymi bokami – w tych pasach rdzeń jest częścią nośna pasa, odpowiednią nośność i sztywność pasa uzyskuje się dzięki odpowiednio ukształtowanym włóknom elastomeru w rdzeniu pasa
Włókna cząsteczek materiału z których wykonany jest pas ze ściętymi bokami ułożone są czołowo względem powierzchni bocznych co zapewnia wysoką odporność na zużycie. Pasy klinowe ze ściętymi bokami posiadają dodatkowo szlifowane powierzchnie boczne co podnosi dokładność pasa.
Ponadto kształt przekroju poprzecznego nie ulega istotnym deformacjom w czasie przeginania na kole pasowym, w związku z tym nie zmniejsza się powierzchnia przylegania.
Poślizg jest niewielki a wartość przenoszonej mocy jest wyższa przy podobnych wymiarach gabarytowych w porównaniu z pasami okrytymi.
Pasy klinowe z uzębieniem
- Uzębienie nie przenosi obciążeń
- Zwiększa elastyczność na powierzchniach bocznych
- Zmniejsza tarcie w warstwie ściskanej co podwyższa wytrzymałość zmęczeniową materiału
- Pasy z uzębieniem mogą pracować z mniejszymi kątami opasania i lepiej przylegają do powierzchni bocznych rowka